Version 2 vs 3
Version 2 vs 3
Edits
Edits
- Edit by kuba-orlik, Version 3
- Nov 22 2018 14:35
- Edit by kuba-orlik, Version 2
- Nov 22 2018 14:34
« Previous Change | Next Change » |
Edit Older Version 2... | Edit Older Version 3... |
Content Changes
Content Changes
W tym artykule zbieramy do kupy rzeczy, na które powinniśmy zwracać uwagę przed oddaniem review / w trakcie robienia komuś review.
Umieszczam tutaj kwestie, które pojawiły się już kilka razy, abyśmy mogli im łatwiej zapobiegać na przyszłość.
Póki co lista jest niewielka, ale będzie rosła z czasem.
Każdy z punktów jest nagłówkiem, do którego można bezpośrednio linkować - zachęcam Reviewersów do linkowania do konkretnych sekcji w swoich komentarzach do diffów.
# 1. Ogólne
## 1.1 Formatuj kod za pomocą Prettiera
Prettier pozwala na automatyczne formatowanie wielu rodzajów plików - w tym html, js, jsx, css, scss. Jeżeli piszesz kod w języku wspieranym przez prettiera, to zadbaj o to, aby był nim sformatowany.
Więcej informacji o Prettierze znajdziesz tutaj:
## 1.2 DRY - don't repeat yourself
Co do zasady nie powinniśmy się powtarzać. Jeżeli jakiś fragment kodu się powtarza to warto zastanowić się, czy każdy z powtarzanych segmentów nie realizuje czasem tej samej intencji. Jeżeli tak, to rodzi to problem - jeżeli w przyszłości nasza intencja lub sposób jej realizacji się zmieni, to będziemy musieli pamiętać aby nanieść odpowiednie zmiany w każdym powtarzającym się miejscu. Aby temu zapobiec należy wyciągnąć ten kod do osobnego modułu/mixina/funkcji.
### 1.2.1 Not too DRY
Czasem widzimy dwa bardzo podobne fragmenty kodu i korci nas, aby je wpiąć w jeden moduł/funkcję/selektor. Jednak jeżeli te dwa fragmenty realizują inną intencję, a ich podobieństwo jest zwykłym zbiegiem okoliczności, to lepiej nie łączyć ich w jedną jednostkę - bo gdy intencja któregoś z nich się zmieni, trzeba będzie dokonywać ponownego rozdzielenia.
## 1.3 Wyrażaj swoją intencję wprost
To jest bardzo miękka zasada, ale zachęcam aby myśleć o niej często przy pisaniu kodu. Zilustruję ją prostym przykładem:
```
lang=html, name=complicated.html
<style>
.wrapper:before,
.wrapper:after {
display: inline-block;
content: " ";
width: 1rem;
}
</style>
<div class="wrapper"><span class="content">Ala ma kota</span></div>
```
```
lang=html, name=direct.html
<style>
.content {
margin: 1rem;
}
</style>
<div class="wrapper"><span class="content">Ala ma kota</span></div>
```
Obydwa powyższe przykłady dają taki sam efekt wizualny: napis "ala ma kota" ma oddech z prawej i lewej strony. Ale w `direct.html` kod znacznie klarowniej wyraża naszą intencję: właściwie wprost mówi nam, co chcieliśmy osiągnąć.
Oczywiście czasem technologia, z której korzystamy nie pozwala nam ująć naszych intencji w bezpośredni sposób - ale jeżeli tylko mamy taką możliwość, powinniśmy zawsze sięgać po bardziej czytelne rozwiązanie.
# 2. HTML
## 2.1 Obrazki
### 2.1.1 atrybut `alt`
Każdy tag `img` musi zawierać atrybut `alt`.
Jeżeli obrazek zawiera treść, a nie jest tylko ozdobą strony, to należy jako wartość atrybutu `alt` podać słowny opis tego obrazka - kierowany do osób nie widomych. Co widać na obrazku? Jakie treści się w nim znajdują? Jeżeli obrazek jest po prostu ozdobnym tekstem, możemy po prostu przepisać ten tekst do atrybutu `alt`
W tym artykule zbieramy do kupy rzeczy, na które powinniśmy zwracać uwagę przed oddaniem review / w trakcie robienia komuś review.
Umieszczam tutaj kwestie, które pojawiły się już kilka razy, abyśmy mogli im łatwiej zapobiegać na przyszłość.
Póki co lista jest niewielka, ale będzie rosła z czasem.
Każdy z punktów jest nagłówkiem, do którego można bezpośrednio linkować - zachęcam Reviewersów do linkowania do konkretnych sekcji w swoich komentarzach do diffów.
# 1. Ogólne
## 1.1 Formatuj kod za pomocą Prettiera
Prettier pozwala na automatyczne formatowanie wielu rodzajów plików - w tym html, js, jsx, css, scss. Jeżeli piszesz kod w języku wspieranym przez prettiera, to zadbaj o to, aby był nim sformatowany.
Więcej informacji o Prettierze znajdziesz tutaj:
## 1.2 DRY - don't repeat yourself
Co do zasady nie powinniśmy się powtarzać. Jeżeli jakiś fragment kodu się powtarza to warto zastanowić się, czy każdy z powtarzanych segmentów nie realizuje czasem tej samej intencji. Jeżeli tak, to rodzi to problem - jeżeli w przyszłości nasza intencja lub sposób jej realizacji się zmieni, to będziemy musieli pamiętać aby nanieść odpowiednie zmiany w każdym powtarzającym się miejscu. Aby temu zapobiec należy wyciągnąć ten kod do osobnego modułu/mixina/funkcji.
### 1.2.1 Not too DRY
Czasem widzimy dwa bardzo podobne fragmenty kodu i korci nas, aby je wpiąć w jeden moduł/funkcję/selektor. Jednak jeżeli te dwa fragmenty realizują inną intencję, a ich podobieństwo jest zwykłym zbiegiem okoliczności, to lepiej nie łączyć ich w jedną jednostkę - bo gdy intencja któregoś z nich się zmieni, trzeba będzie dokonywać ponownego rozdzielenia.
## 1.3 Wyrażaj swoją intencję wprost
To jest bardzo miękka zasada, ale zachęcam aby myśleć o niej często przy pisaniu kodu. Zilustruję ją prostym przykładem:
```
lang=html, name=complicated.html
<style>
.wrapper:before,
.wrapper:after {
display: inline-block;
content: " ";
width: 1rem;
}
</style>
<div class="wrapper"><span class="content">Ala ma kota</span></div>
```
```
lang=html, name=direct.html
<style>
.content {
margin: 1rem;
}
</style>
<div class="wrapper"><span class="content">Ala ma kota</span></div>
```
Obydwa powyższe przykłady dają taki sam efekt wizualny: napis "ala ma kota" ma oddech z prawej i lewej strony. Ale w `direct.html` kod znacznie klarowniej wyraża naszą intencję: właściwie wprost mówi nam, co chcieliśmy osiągnąć.
Oczywiście czasem technologia, z której korzystamy nie pozwala nam ująć naszych intencji w bezpośredni sposób - ale jeżeli tylko mamy taką możliwość, powinniśmy zawsze sięgać po bardziej czytelne rozwiązanie.
# 2. HTML
## 2.1 Obrazki
### 2.1.1 atrybut `alt`
Każdy tag `img` musi zawierać atrybut `alt`.
Jeżeli obrazek zawiera treść, a nie jest tylko ozdobą strony, to należy jako wartość atrybutu `alt` podać słowny opis tego obrazka - kierowany do osób nie widomych. Co widać na obrazku? Jakie treści się w nim znajdują? Jeżeli obrazek jest po prostu ozdobnym tekstem, możemy po prostu przepisać ten tekst do atrybutu `alt`
Jeżeli obrazek jest tylko ozdobą/ornamentem strony, ustawiamy `alt=""`.
W tym artykule zbieramy do kupy rzeczy, na które powinniśmy zwracać uwagę przed oddaniem review / w trakcie robienia komuś review.
Umieszczam tutaj kwestie, które pojawiły się już kilka razy, abyśmy mogli im łatwiej zapobiegać na przyszłość.
Póki co lista jest niewielka, ale będzie rosła z czasem.
Każdy z punktów jest nagłówkiem, do którego można bezpośrednio linkować - zachęcam Reviewersów do linkowania do konkretnych sekcji w swoich komentarzach do diffów.
# 1. Ogólne
## 1.1 Formatuj kod za pomocą Prettiera
Prettier pozwala na automatyczne formatowanie wielu rodzajów plików - w tym html, js, jsx, css, scss. Jeżeli piszesz kod w języku wspieranym przez prettiera, to zadbaj o to, aby był nim sformatowany.
Więcej informacji o Prettierze znajdziesz tutaj:
## 1.2 DRY - don't repeat yourself
Co do zasady nie powinniśmy się powtarzać. Jeżeli jakiś fragment kodu się powtarza to warto zastanowić się, czy każdy z powtarzanych segmentów nie realizuje czasem tej samej intencji. Jeżeli tak, to rodzi to problem - jeżeli w przyszłości nasza intencja lub sposób jej realizacji się zmieni, to będziemy musieli pamiętać aby nanieść odpowiednie zmiany w każdym powtarzającym się miejscu. Aby temu zapobiec należy wyciągnąć ten kod do osobnego modułu/mixina/funkcji.
### 1.2.1 Not too DRY
Czasem widzimy dwa bardzo podobne fragmenty kodu i korci nas, aby je wpiąć w jeden moduł/funkcję/selektor. Jednak jeżeli te dwa fragmenty realizują inną intencję, a ich podobieństwo jest zwykłym zbiegiem okoliczności, to lepiej nie łączyć ich w jedną jednostkę - bo gdy intencja któregoś z nich się zmieni, trzeba będzie dokonywać ponownego rozdzielenia.
## 1.3 Wyrażaj swoją intencję wprost
To jest bardzo miękka zasada, ale zachęcam aby myśleć o niej często przy pisaniu kodu. Zilustruję ją prostym przykładem:
```
lang=html, name=complicated.html
<style>
.wrapper:before,
.wrapper:after {
display: inline-block;
content: " ";
width: 1rem;
}
</style>
<div class="wrapper"><span class="content">Ala ma kota</span></div>
```
```
lang=html, name=direct.html
<style>
.content {
margin: 1rem;
}
</style>
<div class="wrapper"><span class="content">Ala ma kota</span></div>
```
Obydwa powyższe przykłady dają taki sam efekt wizualny: napis "ala ma kota" ma oddech z prawej i lewej strony. Ale w `direct.html` kod znacznie klarowniej wyraża naszą intencję: właściwie wprost mówi nam, co chcieliśmy osiągnąć.
Oczywiście czasem technologia, z której korzystamy nie pozwala nam ująć naszych intencji w bezpośredni sposób - ale jeżeli tylko mamy taką możliwość, powinniśmy zawsze sięgać po bardziej czytelne rozwiązanie.
# 2. HTML
## 2.1 Obrazki
### 2.1.1 atrybut `alt`
Każdy tag `img` musi zawierać atrybut `alt`.
Jeżeli obrazek zawiera treść, a nie jest tylko ozdobą strony, to należy jako wartość atrybutu `alt` podać słowny opis tego obrazka - kierowany do osób nie widomych. Co widać na obrazku? Jakie treści się w nim znajdują? Jeżeli obrazek jest po prostu ozdobnym tekstem, możemy po prostu przepisać ten tekst do atrybutu `alt`
Jeżeli obrazek jest tylko ozdobą/ornamentem strony, ustawiamy `alt=""`.